Zápis ze shromáždění vlastníků ze dne 30. března 2023

Společenství vlastníků domu Oblá 43, 45, 47, 49 se sídlem Brno, Oblá 472/43, 634 00, IČ 262 67 195, zapsané v rejstříku společenství vlastníků bytových jednotek vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl S, vložka 1213/5.

Shromáždění vlastníků bylo zahájeno dne 30. března 2023 v 17:30 hod. Na shromáždění byla přítomna nebo zastoupena nadpoloviční většina všech vlastníků jednotek v bytovém domě v Brně, na ulici Oblá 43, 45, 47, 49. Celkový počet všech vlastníků je 96, což je 64 960 hlasů. Schůzi zahájil předseda výboru společenství Ing. František Daněk konstatováním, že shromáždění je usnášeníschopné.

Program schůze shromáždění:

  1. Zahájení, ověření usnášeníschopnosti, volba předsedy zasedání shromáždění, jmenování zapisovatele a ověřovatele zápisu, schválení programu
  2. Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2022
  3. Zpráva o hospodaření společenství 2022 a schválení rozdělení přebytku 2022
  4. Volba členů výboru společenství
  5. Informace o stavu závazků a pohledávek společenství k 31.12.2022
  6. Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2022
  7. Informace o opravách a údržbě domu v roce 2022
  8. Schválení rozpočtu společenství na rok 2023
  9. Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2022
  10. Diskuze
  11. Rekapitulace přijatých usnesení a závěr

Přílohy:

  1. Materiály k jednotlivým bodům programu schůze shromáždění
  2. Prezenční listiny – 4 strany, zvlášť pro každý vchod
  3. Plné moci
  4. Pozvánka na schůzi shromáždění

1. Zahájení, ověření usnášeníschopnosti, volba předsedy zasedání shromáždění, jmenování zapisovatele a ověřovatele zápisu, schválení programu

Předsedou shromáždění byl zvolen Ing. František Daněk.
Zapisovatelkou byla zvolena Ing. Ludmila Rolencová.
Do mandátové komise pro ověření usnášeníschopnosti byli zvoleni Mgr. Radomír Bobek a Daniel Musil.
Ověřovatelem zápisu byl zvolen Mgr. Radomír Bobek.

Na shromáždění bylo přítomno 37 012 z 64 960 podílů, tj. 56, 97 % všech vlastníků. Správné sečtení podílů přítomných vlastníků ověřil Mgr. Radomír Bobek a pan Daniel Musil.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje program schůze shromáždění

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje předsedu shromáždění Ing. Františka Daňka a zapisovatelku Ing. Ludmilu Rolencovou.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje mandátovou komisi ve složení Mgr. Radomír Bobek a Daniel Musil.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje ověřovatele zápisu Mgr. Radomíra Bobka.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

2. Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2022

Text k bodu viz strana 1 přílohy č.1.

Předseda shromáždění Ing. Daněk přednesl Zprávu výboru společenství o činnosti za rok 2022.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí Zprávu výboru společenství o činnosti za rok 2022.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

3. Zpráva o hospodaření společenství 2022 a schválení rozdělení přebytku 2022

Text k bodu viz strana 5 přílohy č.1.

Předseda shromáždění Ing. Daněk přednesl Zprávu o hospodaření společenství za rok 2022 a navrhuje následující usnesení.

Návrh usnesení:

  1. Shromáždění vlastníků schvaluje Zprávu o hospodaření společenství za rok 2022 v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.2.
  2. Shromáždění vlastníků schvaluje účetní závěrku v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.3.
  3. Shromáždění vlastníků souhlasí s převedením přebytku hospodaření roku 2022 ve výši 13.826,96 Kč do fondu oprav společenství.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

4. Volba členů výboru společenství

Do funkce člena výboru na další volební období 5 let byli navrženi všichni 4 stávající členové výboru – Ing. František Daněk, Josef Bernard, Daniel Musil, Ing. Ludmila Rolencová.
Další návrhy na nové členy výboru nebyly předneseny.

Návrh usnesení: Shromáždění volí jako člena výboru Ing. Františka Daňka.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění volí jako člena výboru pana Josefa Bernarda.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění volí jako člena výboru pana Daniela Musila.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění volí jako člena výboru Ing. Ludmilu Rolencovou.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

Nový výbor byl zvolen ve složení Ing. František Daněk, Josef Bernard, Daniel Musil, Ing. Ludmila Rolencová.

5. Informace o stavu závazků a pohledávek společenství k 31.12.2022

Text k bodu viz strana 8 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí informace o vyúčtování záloh na služby a správu za rok 2022.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

6. Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2022

Text k bodu viz strana 8 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí informace o vyúčtování záloh na služby a správu za rok 2022.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

7. Informace o opravách a údržbě domu v roce 2022

Text k bodu viz strana 10 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí informace o opravách a údržbě domu v roce 2022.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

8. Schválení rozpočtu společenství na rok 2023

Text k bodu viz strana 11 přílohy č.1

Návrh usnesení:

  1. shromáždění vlastníků schvaluje rozpočet společenství 2023 s těmito hodnotami:
    1.1. rozpočet fondu oprav: 200.000,-
    1.2. zúčtovatelné náklady na služby: 657.000,-

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

9. Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2022

Text k bodu viz strana 13 přílohy č.1

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje vyplacení částky 46.080,- Kč členům výboru společenství, a to každému ¼. Dále schvaluje přidělení 75 % z této částky jako paušální náhradu hotových výdajů a zbývajících 25 % za práci pro výbor společenství.

Přítomno: 37 012 hl.
Pro návrh: 37 012 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení schváleno.

10. Diskuze

Rozšíření balkonů:

Část vlastníků má stále zájem o realizaci výstavby a rozšíření balkonů a lodžií.

Byl vznesen nový návrh týkající se financování výstavby balkonů u bytů 2+kk a rozšíření balkonů u bytů 4+1, a to zjistit cenu realizace za jednotlivé byty s ohledem na stavební náročnost. Každý vlastník by tak hradil skutečnou cenu za balkon/lodžii podle stavební náročnosti (nikoliv podle výše vlastnických podílů).

Shromáždění se dohodlo, že do 2 měsíců bude jednotlivým vlastníkům zaslána orientační kalkulace ceny realizace podle jednotlivých typů bytů za účelem zjištění zájmu o realizaci výstavby a rozšíření balkonů s novým způsobem financování.

Příloha 1

2. Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2022

Výbor společenství jako statutární orgán zajišťoval plnění úkolů vyplývajících z platné české legislativy, stanov společenství a z přijatých usnesení ze shromáždění vlastníků ze dne 03.05. 2022.

Výbor se jednak scházel pravidelně x měsíčně ale též mimořádně, a to v případech, kdy bylo nutno přijmout neodkladná rozhodnutí.

Kontakt se členy byl zajištěn vždy 1 x za měsíc na vypsaných schůzkách na Oblé 49 a operativně na vyžádání jednotlivých členů i mimo tyto termíny.

Na všech schůzích členů výboru byla účast vždy 3–4 členů, tedy 75–100 %

Hlavním úkolem výboru bylo zajištění řádného užívání bytů v domech, zajištění řádné správy, dodržení schváleného rozpočtu společenství, údržba a opravy společného majetku.

2.1. Péče o majetek společenství.

Bylo zajištěno provádění pravidelných kontrol technického stavu našeho domu od střechy po sklepní prostory, kontroly rozvodů tepla, vody včetně uzavíracích ventilů, elektroinstalace. Byly zajištěny povinné revize a to požární a výtahů. Byla zajištěna průběžná oprava poškozených zámků a elektroinstalace. Z fondu oprav jsme vynaložili 507.017,- Kč, plánováno bylo 550 tis.

Podrobné údaje budou předneseny v bodu 7.

2.2. Ekonomika

Účetnictví společenství je vedeno řádně v souladu s platnou legislativou odbornou firmou. K 31. 12. 2022 byla vypracována účetní závěrka a předepsané výkazy zisků a ztrát. Tyto materiály budou předány spolu s dalšími dokumenty (zejména zápisem z dnešního shromáždění) k archivaci do sbírky listin našeho společenství vedené u Krajského soudu v Brně tak, jak činíme každoročně. Rovněž bylo vypracováno daňové přiznání a ve stanoveném termínu předáno Finančnímu úřadu.

Naše platební kázeň: Naše závazky jsme plnili řádně a včas. Všechny došlé faktury byly přezkoumány co do správnosti a oprávněnosti. K závažnému poznání jsme dospěli u některých faktur společnosti Kejík – Moravia Lift, kde nám bylo zasláno několik faktur neobsahujících podstatné náležitosti, tj. naše objednávka a doklad o převzetí prací. Tyto faktury jsme do doby odstranění této vady dosud neuhradili a žádáme společnost Kejík o toto doplnění. Dosud se tak nestalo a asi již nestane. U několika dalších faktur jsme namítali nesprávně stanovenou cenu za výkon, neboť neodpovídala našemu ujednání o ceně dle Obchodní smlouvy. Vada spočívala v nesprávném výpočtu ceny v návaznosti na inflaci.

Na základě výše uvedeného jsme se rozhodli ukončit se společností Kejík Moravia Lift spolupráci a uzavřeli jsme novou smlouvu se společností Deplox. Tuto společnost jsme vybrali jako nejlepší z výběru 8 společností, které odpověděly na naši poptávku. Celkem bylo osloveno 12 společností.

Firma Deplox nám zajišťuje servis a opravy za výrazně nižší ceny než společnost Kejík. Zatím nemáme k firmě Deplox žádný negativní poznatek.

Platební kázeň členů společenství: Průběžně byla sledována platební kázeň našich členů. Nedoplatky z vyúčtování záloh za rok 2021 byly beze zbytku uhrazeny. Až na drobné výjimky byly měsíční zálohy na služby hrazeny včas a v předepsané výši. Nastalo několik případů, kdy záloha byla uhrazena až po našem upozornění na dluh, ale vždy nastala náprava. Konstatuji, že až na úhradu záloh za listopad a prosinec 2022 byly zálohy uhrazeny všechny.

K úhradě záloh za listopad a prosinec se vrátím v bodu 5. závazky, pohledávky.

Výbor společenství zajistil provedení vyúčtování záloh na služby za rok 2022 (viz bod 6) a předpis záloh na služby u 21 bytů u nichž byl v roce 2022 vykázán nedoplatek či vysoký přeplatek.

Zcela mimořádně byly upraveny (zvýšeny) zálohy na teplo a ohřev teplé vody a to počínaje 01.11. 2022 a to z důvodu razantního zvýšení ceny tepla od Tepláren Brno. Do konce října jsme hradili měsíčně zálohy ve výši 114.500,- od 01.11. 2022 ve výši 244.100,- Kč. Rozdíl činí 129.600,- t.j. 1.350,- Kč průměrně na byt.

Ne všichni členové tyto zvýšené zálohy uhradili a za měsíce listopad + prosinec vznikl dluh na zálohách ve výši 59.084,- Kč. Jednalo se o 22 vlastníků. Tyto dluhy na zálohách byly zapracovány do vyúčtování záloh za rok 2022 a v rámci tohoto vyúčtování budou sanovány.

Finanční prostředky našeho společenství:
K 31.12. 2022 mělo naše společenství na účtech a v pokladně částku 1 644.126,53 Kč z toho na fondu oprav bylo deponováno 1 418.153,- Kč

Dodržení schváleného rozpočtu společenství:
Rozpočet společenství na rok 2022 byl schválen shromážděním vlastníků dne 03.05.2022.

Konstatuji, že ve všech parametrech byl dodržen, bylo dosaženo úspory a tato úspora byla ve vyúčtování záloh 2022 zúčtována se členy.

Plnění usnesení ze shromáždění vlastníků ze dne 03.05. 2022:

  1. Zabezpečení společných prostor: bylo usneseno, že v každém vchodě budou 2 místnosti zabezpečeny novým bezpečnostním zámkem s klíčem na kartu. Klíče budou vydávány vlastníkům, kteří budou mít zájem, oproti podpisu. Plnění: bylo zabezpečeno. V každém vchodu je zatím takto upravena jedna místnost, a to pro malý zájem. Bude-li zájem větší, upraví se další místnosti. Počet vlastníků, co dosud převzali klíče: 32
  2. Rozšíření balkonů: bylo usneseno, že do 30.06. 2022 výbor zašle vlastníkům informace k případné realizaci. Na jejím základě budou vlastníci vyzváni k vyjádření a rozhodnutí.
    Plnění: informace byly členům zaslány, následně bylo jednáno se dvěma případně zhotovitelskými firmami. Ty předložily cenovou nabídku, se kterou byli naši členové seznámeni a na 17.01. 2023 bylo svoláno mimořádné shromáždění vlastníků k hlasování o realizaci.
    Shromáždění vlastníků většinou přítomných rozhodlo, že se rozšíření lodžií u bytů 4+1 a vybudování lodžií u bytů 2+kk nebude realizovat.
    Někteří vlastníci bytů nato požadovali prověřit možnost vybudování lodžií pouze u bytů 2 + kk s tím, že by náklady nesli pouze vlastníci bytů 2+kk. Prověřil jsem stanovisko všech vlastníků předmětných bytů a konstatuji, že pro tuto variantu se vyslovilo 25 vlastníků, proti bylo 7.
    Stanovisko stavebního úřadu ÚMČ Brno – Nový Lískovec k předmětné přístavbě lodžií u bytů 2+kk je jednoznačné: Stavba může být za stanovených podmínek realizována, avšak jako architektonický celek, to znamená u všech bytů. A tak zřejmě k realizaci nedojde.
  3. Úprava záhonu před domem na jižní straně domu a živý plot na severní straně domu. Bylo usneseno uložit výboru projednání této úpravy s vlastníkem pozemku, tj. ÚMČ Brno – Nový Lískovec.
    Plnění: oslovili jsme odbor životního prostředí ÚMČ s výše uvedeným požadavkem. Agendu má na starosti Ing. Michal Šípek – referent pro životní prostředí. Ten si na základě našeho požadavku vyžádal od nás situační nákres, kde by se výsadba měla provést a určení druhu dřevin.
    Oboje jsme na ÚMČ dodali a odpovědí bylo sdělení, že se s realizací počítá, ale nejsme jediní, kteří o výsadbu žádají. Po urgenci nám bylo sděleno, že snad letos, ale nikoliv na 100 %. Situaci budeme nadále sledovat a průběžně urgovat.

Za minulé období jsme na činnost výboru neobdrželi žádnou stížnost od orgánů veřejné správy či z řad členů společenství.

Závěrem této zprávy bych rád poděkoval členům výboru za jejich práci pro společenství nejen za rok 2022, ale za celé pětileté období, které nyní končí.

3. Zpráva o hospodaření společenství 2022 a schválení rozdělení přebytku 2022

3.1. Zpráva o hospodaření společenství

Hospodaření společenství vycházelo ze zajišťování ekonomické stability při plnění povinností daných stávající platnou legislativou.

Správné hospodaření zajišťoval výbor společenství jako statutární orgán.

Účetnictví společenství vedl i v roce 2022 externí oprávněná účetní firma. Konstatuje se, že vedení účetnictví je vedeno v souladu s účetními předpisy pro neziskové organizace.

Účetní doklady: rozvaha, výsledovka a výkaz zisků a ztrát budou po schválení předány k archivaci Krajskému soudu v Brně a budou uloženy ve sbírce listin našeho společenství vedených Krajským soudem v Brně tak, jak to činíme každoročně.

Kromě dodržení legislativy bylo určující povinností dodržet zásadu hospodárnosti tak, aby společenství nevznikla ztráta.

Hospodaření společenství skončilo přebytkem.

Ve stanovené lhůtě (v březnu 2023) bylo Finančnímu úřadu v Brně předáno „Vyúčtování daně" za rok 2022 bez přeplatků a nedoplatků. Naše závazky vůči státu jsme plnili včas a v předepsané výši.

Společenství hospodaří pouze s vlastními zdroji, zejména se zálohami na služby zasílanými měsíčně členy společenství na jeho účet. Z těchto zdrojů se hradí náklady spojené s užíváním domu. Takto poskytnuté zálohy se se členy vyúčtují. Nevyúčtovává se pouze příspěvek do fondu oprav. Jeho nevyčerpaný přebytek se ponechává ve fondu jako zdroj financování oprav pro příští léta.

3.2. Vyhodnocení Rozpočtu Společenství 2022 schválený shromážděním dne 03. května 2022

3.2.1. Hospodaření s fondem oprav:

  Schválený návrh Skutečnost 2022
Stav finančních prostředků ve FO k 01.01. 2022 1 212.073 1 212.073
tvorba příspěvků do FO v roce 2022 710.400 710.400
dotace fondu přidělením přebytku 2021 2.697 2.697
čerpání v roce 2022 na opravy 550.000 507.017
Předpokládaný zůstatek na FO k 31.12. 2022  1 375.170 1 418.153

Při čerpání finančních prostředků na údržbu a opravy bylo vynaloženo o 42.983,- Kč méně. Stav deponovaných finančních prostředků je proto o tuto částku vyšší a činí k 31.12. 2022 1 418.153,- Kč

Přehled čerpání finančních prostředků z FO v roce 2022:

výtahy – opravy a zkoušky 85.192
výměna vodoměrů a měřidel tepla 389.167
elektropráce 7.437
požární revize 12.640
zámečnické práce 8.991
žárovky, světla, čidla 3.590
Celkem: 507.017
Všechny práce byly zajištěny dodavatelsky Na čerpání finančních prostředků nebyla uzavřena žádná DPP ani DPČ

3.2.2. Zúčtovatelné náklady – služby

  Schválený návrh 03.05. 2022   Skutečnost 2022
Odečty měřidel a rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody 50.000 48.928
Společná elektřina 55.000 42.291
Úklid 180.000 177.600
Správa 271.000 266.880
pojištění 25.000 21.920
výtah 30.000 30.000
Odměna výboru 46.000 46.080
součet 657.000 633.699

Schválený rozpočet roku 2022 byl dodržen. Úspora činí 23.301,- Tato byla se členy řádně vyúčtována ve vyúčtování záloh 2022.

3.3. Účetní závěrka:

stavy bankovních účtů a pokladny k 31.12.2022

Raiffeisen bank – BÚ 57.076,07
Raiffeisen bank – spořící účet 40,83
Creditas – BÚ 10,03
J&T bank – BÚ 11,60
J&T bank – termínovaný vklad 1 580.000,00
pokladna 6.988,00
součet     1 644.126,53

3.4. Hospodářský výsledek:

Hospodaření společenství skončilo přebytkem ve výši 13.826,96 Kč. Je to rozdíl mezi výnosy ve výši 19.208,98 Kč, kterých jsme dosáhli připsáním úroků od J&T banky ve výši 19.199,94 Kč a EQUA banky ve výši 9,04 Kč a náklady ve výši 5.382,02 Kč které jsme zaplatili České poště za služby SIPO.

Návrh na usnesení:

  1. shromáždění vlastníků schvaluje zprávu o hospodaření společenství za rok 2022 v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.2.
  2. shromáždění vlastníků schvaluje účetní závěrku v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.3.
  3. shromáždění vlastníků souhlasí s převedením přebytku hospodaření roku 2022 ve výši 13.826,96 Kč do fondu oprav společenství.

5. Informace o stavu závazků a pohledávek společenství k 31.12.2022

K 31.12. 2022 nemělo naše společenství žádné závazky.

Pohledávky ve výši 59.084,- z neuhrazených záloh na služby byly členům zahrnuty do vyúčtování záloh.

Na částce 59.084,- Kč se podílelo celkem 22 členů, kteří neuhradili zvýšené zálohy na teplo a ohřev teplé vody za listopad a prosinec 2022.

6. Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2022

Přeplatky z vyúčtování záloh činily u 62 bytů částku 277.504,- Kč, tj. v průměru 4.476,- Kč.

Nedoplatky z vyúčtování záloh činily u 34 bytů částku 146.893,- Kč, tj. v průměru 4.320,- Kč. Tato skutečnost byla způsobena zejména dluhy na zálohách za listopad + prosinec ve výši 59.084,- Kč a dále vysokými nedoplatky u některých bytů (zejména pronajatých) kde nedoplatky dosahovaly velmi vysokých částek: 24.184,- Kč,16.855,-, 11.873,-.

Do vyúčtování záloh byly započteny přeplatky a nedoplatky oproti stanovenému předpisu záloh. Přeplatky vznikaly tím, že někteří vlastníci hradící zálohy převodem na náš bankovní účet posílali zálohy vyšší, než stanovil předpis záloh.
A naopak – někteří vlastníci hradili méně, než stanovil předpis záloh (zejména za měsíce listopad + prosinec).

Rozhodující nákladovou položkou byly náklady na již citované teplo a ohřev teplé vody. Pro srovnání: Náklady na teplo činily v roce 2021
Částku 781.467,- Kč, v roce 2022 již 1 001.818,-
rozdíl: 220.351,- tj. 28,2 % (a to byly dražší jenom 2 měsíce)

V poskytnutém termínu k případné reklamaci nebyla vznesena žádná připomínka.
Pokud nebude žádná připomínka ani do 31.03. budou bezprostředně poté vyplaceny přeplatky z vyúčtování a členové s neuhrazeným doplatkem budou vyzváni k jeho úhradě v termínu do 30.06. 2023.
Na základě vypočtených přeplatků a nedoplatků byly k 01.04.2023 upraveny zálohy celkem u 21 bytů a to tak, aby zálohy s mírnou rezervou kryly předpokládané náklady.

Vyúčtování záloh na služby za rok 2022 bylo tentokrát velmi složité, neboť bylo nutno akceptovat jednak výměnu měřidel tepla ITN) a vodoměrů na teplou a studenou vodu v závěru měsíce únor 2022 a jednak výraznou změnu ceny tepla na topení a ohřev teplé vody v průběhu roku – konkretně k 01.11. 2022.
Protože nově nainstalované indikátory topných nákladů jsou zcela rozdílné oproti původním, bylo nutno vypracovat vyúčtování tepla dvakrát a to za období 01.01. – 24.02. 2022 s původními měřidly a za období 24.02. – 31.12. 2022 s novými měřidly s dálkovým odečtem.
V období 01.01. – 24.02. byly při výpočtu spotřeby tepla použity hodnoty spotřeby za měsíce leden – únor v cenách platných v tomto období a při výpočtu spotřeby tepla za období od 24.02. do 31.12. 2022 byly použity hodnoty spotřeby za měsíce březen – prosinec 2022. Rozúčtovaná cena se skládala z ceny za období březen – říjen (shodná s obdobím leden – únor) a z nové, velmi výrazně zvýšené ceny tepla za období listopad a prosinec 2022.
Vyúčtování nákladů na ohřev teplé vody bylo provedeno z náměrů vodoměrů za období leden – prosinec 202 za ceny platné leden – říjen + listopad – prosinec 2022.

Poprvé v roce 2022 nastala situace, kdy u 3 bytů byla spotřeba tepla vyšší, než činí dvojnásobek průměrného nákladu na byt. Vyúčtovat bylo možné pouze ten dvojnásobek, a to co převyšovalo tuto částku se rozpočítalo k tíži ostatním členům společenství. U jednoho bytu tato částka činila 9.623,- Kč, u dalších dvou bytů byla částka nižší.

Protože bylo vyúčtování záloh roku 2022 od jiných let výrazně rozsáhlejší, byly vypsány na dny 7 a 8 března 2023 mimořádné konzultace k případnému vysvětlení zpracovaného vyúčtování. Dostavil se pouze jeden vlastník, a to ne k vyúčtování roku 2022, ale k údajům roku 2023.

7. Informace o opravách a údržbě domu v roce 2022

Jak již bylo zmíněno v bodu 3. dnešního shromáždění, činily výdaje na opravu a údržbu v roce 2022 částku 507.017,- Kč.
Rozhodující položkou byla výměna indikátorů topných nákladů na radiátorech bytů a výměna vodoměrů na teplou a studenou vodu. Všechna měřidla jsou vybavena v souladu se stávající legislativou zařízením umožňující dálkový odečet bez nutnosti vstupovat do bytu.
Další ne nevýznamnou položkou byly náklady na výtahy a to 85.192,- Kč
Z toho opravy v domě Oblá 47 činily 59.317,- Kč (51.842,- za výměnu dveří a 7.475,- za opravu zámku).
Se společností Kejík – Moravia LIFT jsme ukončili spolupráci v únoru letošního roku a uzavřeli novou smlouvu se společností Deplox.

Ostatní položky čerpání z FO jsou požární revize, drobné elektroinstalační práce (firma Kostka), zámečnické práce (firma Hrabovský + zhotovení klíčů a výměna vložek FAB) a nákup drobného materiálu (žárovky, světla, čidla)
Drobné údržbové práce prováděl průběžně p. Bernard bez nároku na odměnu čerpanou z FO.

Detailní rozpis položek nákladů čerpaných z FO:

výtahy – opravy a zkoušky 85.192
výměna vodoměrů a měřidel tepla 389.167
elektropráce 7.437
požární revize 12.640
zámečnické práce 8.991
žárovky, světla, čidla 3.590
Celkem: 507.017
Všechny práce byly zajištěny dodavatelsky Na čerpání finančních prostředků nebyla uzavřena žádná DPP ani DPČ

8. Rozpočet Společenství na rok 2023

8.1. Rozpočet fondu oprav a údržby

  předložený návrh
Stav finančních prostředků ve F k 01.01. 2023 1 418.153
tvorba příspěvků do FO v roce 2023 710.400
dotace fondu přidělením přebytku 2022 13.827 *
čerpání v roce 2023 na opravy 200.000
Předpokládaný zůstatek na FO k 31.12. 2023 1 942.380

Komentář:
Tvorba zdrojů od členů – příspěvky do FO jsou stejné, jako v roce 2022.
* Dotace fondu přidělením přebytku z hospodaření roku 2022 ve výši 13.827,- Kč je podmíněno schválením usnesení shromážděním dne 30.03. 2023 dle bodu 3. programu

V roce 2023 se předpokládá čerpání prostředků z fondu oprav ve výši 200.000,- Kč v členění:

  Předpokládaný náklad
Požární revize 15.000,-
Revize hromosvodů 12.000,-
Odborné zkoušky výtahů domů 45 a 47 8.000,-
Inspekční prohlídky výtahů 43, 45, 47, 49 18.000,-
Čištění severní fasády domu 40.000,-
Malby, nátěry 18.000,-
Ostatní   +  nepředvídané 89.000,-
celkem 200.000,-

Při výši příspěvků od členů ve výši 710.400,- by měl přebytek prostředků činit v závěru roku 2023 částku cca 510.000,- Kč

8.2. Rozpočet zúčtovatelných nákladů – služby

  předložený návrh 2023 tvorba v zálohách 2023
Odečty měřidel a rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody 40.000 40.320
Společná elektřina 53.000 90.240
Úklid 197.000 198.144
Správa 295.000 299.520
pojištění 22.000 35.328
Odměna výboru 50.000 51.840
součet 657.000 715.392

Komentář:
Náklady na položky, jak výše uvedeno v tabulce, činí 657.000,- tedy stejně jako v roce 2022 navzdory inflaci roku 2022 ve výši 15,1 %.
Úhrada nákladů je zajištěna předpisem záloh od členů ve výši 715.392,- Kč Zálohy jsou o 58.392,- Kč (8,88 %) vyšší pro případ nepříznivého vývoje inflace v roce 2023 zejména u společné elektřiny.

Návrh na usnesení:

  1. shromáždění vlastníků schvaluje rozpočet společenství 2023 dle bodu 8. s těmito hodnotami:
    1.1. rozpočet fondu oprav : 200.000,- dle bodu 8.1.
    1.2. zúčtovatelné náklady na služby : 657.000,- dle bodu 8.2.

9. Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2022

V rozpočtu společenství na rok 2022 bylo schváleno ocenění členům výboru za jejich práci pro výbor ve výši 46.080,- Kč.
Předkládám shromáždění vlastníků návrh přiznat členům výboru tuto částku v plné výši s členěním 75 % jako paušální náhrada a 25 % za ostatní činnost.

Návrh usnesení:
Shromáždění vlastníků souhlasí s vyplacením částky 46.080,- Kč za činnost členů výboru za rok 2022. 75 % z této částky je určeno na krytí paušálních výdajů členů výboru.